شاریوت تاور کرین که به نام‌هایی مانند کالسکه و ترولی (Trolley) نیز نامیده میشود؛ قطعه ای است که در حمل و جابجایی افقی بار نقش مهمی دارد. شاریوت در واقع یک قطعه فلزی H مانند است که در چهار جهت آن رولیک های آهنی جهت حرکت ریلی قلاب روی بازوی عامل (جیب) استفاده شده است.

این واگن برقی در امتداد لبه حرکت میکند تا بار را از مرکز تاور کرین به داخل و خارج برساند. در واقع شعاع حرکت تاور کرین را این وسیله تعیین میکند.

برخی از شاریوت ها بسته به نوع تاور کرین در یک طرف خود دارای اتاقکی جهت بازرسی می‌باشند.

شاریوت تاور کرین

قطعات حرکتی شاریوت:

این قطعه بوسیله یک الکتروگیربکس، درام سیم بکسل، سیم بکسل، وینچ، چند پولی و سنسور ترولی به حرکت درمی‌آید. این مجموعه قطعات بدلیل حساسیت کاری و اصطکاک بالا به بازرسی مکرر نیاز دارند.

رولیک (آیدلر): در صنعت از مهمترین اجزای نوار نقاله رولیک ها هستند. این قطعات بوسیله غلت خوردن روی بدنه دستگاه نوار نقاله باعث می‌شوند تسمه نقاله به حرکت درآید. در واقع رولیک نقش کم کردن اصطکاک بین سطوح را داشته و نسبت به جرثقیل انواع متفاوتی دارد.

سنسور شاریوت: این قطعه مقدار حرکت شاریوت را اندازه گرفته و در نمایشگر جلوی اپراتور نمایش میدهد.

الکتروموتور شاریوت: الکتروموتور ماشینی است که انرژی الکتریکی را به انرژی حرکتی تبدیل میکند. قدرت و سرعت عملکرد شاریوت، شروع به حرکت نرم، تنظیم سرعت از کم به زیاد و… توسط این قطعه مشخص میگردد.

ترمز شاریوت: در عملکرد این بخش و ایمنی حمل بار، سلامت و کیفیت لنت ها از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از مدلهای تاور کرین پتن دارای ترمز الکترومغناطیسی دیسکی می‌باشند.